فارسی
جمعه 04 اسفند 1396 - الجمعة 6 جمادى الثاني 1439
عدالت اسلامی
ارسال پرسش جدید

خدایا با فضلت با ما رفتار کن نه عدلت!

خدایا با فضلت با ما رفتار کن نه عدلت!
عدل الهی تخلف بردار نیست، اما اگر خدا با عدل خود با بندگان برخورد نکند، امکان این وجود دارد که به بهانه هایی هر چند کوچک بندگانش را ببخشد. خدا با فضلش با ما رفتار می‌کند، اگر بخواهد با عدلش با ما معامله کند، کار ما خراب است. فضل خدا همه انسان ها در ...

وقتی مردم از مال دنیا بی نیاز می شوند

وقتی مردم از مال دنیا بی نیاز می شوند
نگاهی به وضعیت اقتصادی و معیشتی عصر ظهور/ وقتی مردم از مال دنیا بی نیاز می شونددر دوران ظهور امام زمان، دل هاي امت پيامبر پر از بي نيازي مي شود ، يعني همه قلبا احساس بي نيازي مي کنند و عدل امام زمان همه جا گسترش مي يابد تا اين که دستور مي دهد تا ...

اصل نفی استیثار در اندیشه سیاسی امیرالمومنین علیه السلام

اصل نفی استیثار در اندیشه سیاسی امیرالمومنین علیه السلام
«استیثار» به معنی خود را بر دیگران مقدم داشتن و خودکامگی و استبداد و همه چیز را برای خود خواستن و به خود اختصاص دادن است: «استاثَر بالشیءِ علی غیرهِ: خَصَّ به نفسهُ و استبدَّ به؛ و الاستئثارُ: الانفرادُ بالشیءِ»نفی استیثار در مدیریت بدین ...

رابطه متقابل امیرمؤمنان(ع) و حق (2)

 رابطه متقابل امیرمؤمنان(ع) و حق (2)
حق و عدل به دنبال شرح و بیان کلام نورانی رسول‌خدا(ص) درباره امیرمؤمنان(ع) که فرمود: «عَلِيٌّ مَعَ الْحَقِّ وَالْحَقُّ مَعَ عَلِيٍّ» به یکی دیگر از مصادیق مهم «حق» اشاره می‌کنیم. یکی از مهمترین مصادیق حق در قرآن «عدل» است، ...

رابطه متقابل امیرمؤمنان(ع) و حق (1)

رابطه متقابل امیرمؤمنان(ع) و حق (1)
یکی از روایات بسیار مهمی که از پیامبر اسلام(ص)، درباره امیرمؤمنان(ع)، در کتب شیعه و منابع مهم اهل تسنن ذکر شده و دارای سند بسیار قوی و موثقی است، روایت عرشی و معتبر «عَلِيٌّ مَعَ الْحَقِّ وَالْحَقُّ مَعَ عَلِيٍّ» است.[1] نکته اساسی و محور این ...

رعایت عدالت در امور فردی و اجتماعی  

رعایت عدالت در امور فردی و اجتماعی   
در آیه 90 از سورۀ نحل شش نکته مهم مورد اشاره و تأکید قرار گرفته است که در میان این شش نکته، انجام سه مسأله ضرورت و اهمیت بسیار بالایی دارد و ترک آن‌ها نارواست و به تعبیر دیگر، عدم انجام آن‌ها حرام است.   تعریف واجب واجب به فعل و عملی ...

اقوام روزگار به اخلاق زنده اند

اقوام روزگار به اخلاق زنده اند
این بحث از مهمترین مباحث قرآنی است، و از یک نظر مهمترین هدف انبیای الهی را تشکیل می دهد، زیرا بدون اخلاق نه دین برای مردم مفهومی دارد، و نه دنیای آنها سامان می یابد; همان گونه که گفته اند:اقوام روزگار به اخلاق زنده اندقومی که گشت فاقد اخلاق مردنی است! ...

ضرورت التزام به عدل در رفتارهای اجتماعی  

ضرورت التزام به عدل در رفتارهای اجتماعی   
  فرمان به عدل و نهی از ظلم در قرآن کریم یکی از آیات بسیار مهمّ قرآن کریم، آیۀ 90 سوره مبارکه نحل است. خداوند متعال در این آیه می‌فرماید: )إِنَّ ٱللَّهَ يَأۡمُرُ بِٱلۡعَدۡلِ وَٱلۡإِحۡسَٰنِ وَإِيتَآيِٕ ذِي ٱلۡقُرۡبَىٰ وَيَنۡهَىٰ عَنِ ...

یگانگی سیرۀ علوی و حسینی در برخورد با انحراف جامعه

یگانگی سیرۀ علوی و حسینی در برخورد با انحراف جامعه
ابن ابی‌الحدید معتزلی می‌نویسد: شایسته است هر خردمندی در تاخیر بیعت علی علیه‌السلام با ابوبکر بیندیشد که اگر کار علی علیه‌السلام درست بود پس کار ابوبکر در تکیه زدن بر منصب خلافت خطا بود.(شرح نهج‌البلاغه، ج20، ص24) وقتی جامعۀ اسلامی از مسیر ...

قضاوت قاطع قرآن كريم‏ (1)

قضاوت قاطع قرآن كريم‏ (1)
...قضاوت قرآن در مورد متن و مفهوم روايات مورد بحث، قاطعيت تمام دارد، چنان كه ما با صرفنظر ار بيارزشى سند اين روايات، كاملا ميتوانيم با تكيه بر قرآن آنها را نقد كنيم. با دقت و تتبع در كتاب آسمانى اسلام، اين مسئله با روشنى روى مينمايد كه نبوت رسول اكرم ...

حكومت اميرمؤمنان‏ علیه السلام

حكومت اميرمؤمنان‏ علیه السلام
.. پس از آن كه عثمان به خاطر خلاف هاى كارهاى فراوانش، و تشديد حكومت عربى در برابر حكومت اسلامى كه بخش عمده آن با طرح عمر پايه گذارى شده بود، و مسلط كردن بنى اميه بر مردم و واگذارى پست هاى كليدى به آنان به دست اصحاب پيامبر و مردم ناراضى و خشمگين كشته شد، ...

اميرمؤمنان و يتيمان‏

اميرمؤمنان و يتيمان‏
امام موحدان، مولاى متقيان روزى از راهى عبور مى كرد، زن نيازمندى را ديد كه فرزندانش از شدت گرسنگى مى گريستند و او آنان را براى آرام كردن سرگرم كرده بود، از جمله ديگى پر از آب را روى آتش گذاشته بود تا طفلان تصور كنند براى آنان مشغول غذا پختن است، امام ...

عوامل ناكامى مستضعفان‏

عوامل ناكامى مستضعفان‏
.. آنچه درباره حكمت شرور و مصائب گفته شد، در خصوص افراد آگاهى است كه پيام خداوند به آنان رسيده و حجت بر آنان تمام شده است. اكنون بايد ديد شرور و ناكامى هائى كه گريبان گير افراد مستضعف «ناتوان يا ناآگاه» مى شوند چه حكمتى دارند؟ به سخن ديگر در طول ...

حرمت ارث‏برى مرد از زن در شرايط خاص‏

حرمت ارث‏برى مرد از زن در شرايط خاص‏
گرچه درباره‏ى حقوق زنان و جايگاهشان در جهان هستى، و شخصيتشان در اسلام، و رعايت امورشان در زندگى فردى و خانوادگى و اجتماعى بر اساس فرهنگ حق در آيات پايانى سوره‏ى مباركه‏ى بقره و در آيات اوائل سوره‏ى نساء بحثى مفصل كه در ساير تفاسير شيعه و سنى ...

وضع يتيم در روزگار جاهليت‏

وضع يتيم در روزگار جاهليت‏
  اموال يتيمان را [پس از رشدشان‏] به آنان دهيد و اموال كم ارزش خود را با اموال با ارزش آنان عوض نكنيد، و اموالشان را با ضميمه كردن به اموال خود نخوريد، زيرا اين عمل گناهى بزرگ است.و اگر مى‏ترسيد كه در مورد دختران يتيم [در صورت ازدواج با آنان‏] ...

«به چیزی وادارتان نمی کنم»!

«به چیزی وادارتان نمی کنم»!
«اى مردم! پیوسته كارِ من با شما به دلخواهم بود، تا آن‌كه جنگ ناتوانتان نمود. به خدا اگر جنگ كسانى را از شما گرفت، و كسانى را به جا گذاشت، براى دشمنان‌تان زیان بیش‌تر داشت. دیروز باز مى‌داشتم و امروز بازم مى‌دارند. شما زنده‌ماندن را ...

عدالت نیکوست

عدالت نیکوست
«سه چیز است كه اگر آنها را پاس داری و به آنها عمل كنی، از چیزهای دیگر تو را بی نیاز خواهند كرد، و اگر آنها را ترك كنی، سه چیز دیگر برای تو سودی ندارد. بر خویشاوند و بیگانه حدود (قانون) را اقامه كردن، و در خرسندی و خشمناكی به كتاب خدا حكم كردن، و میان ...

روزی ما فقط به دست اوست!!

روزی ما فقط به دست اوست!!
امام علی(علیه السلام) می‌فرماید: «و ارزاق را بر مبناى تنگى و فراخى قسمت نمود، و در این تقسیم‌بندى عدالت به خرج داد تا هر کس را بخواهد با فراوانى رزق و کمى آن آزمایش کند، و بدین وسیله ثروتمندان و فقرا را از جهت شکر نعمت و تحمل سختى در مجراى ...

برترین فضیلت اخلاقی!

برترین فضیلت اخلاقی!
اثر انصاف با مردم در اصل به خود شخص برمی گردد؛ زیرا از برکات و آثار انصاف در حق دیگران آن است که مردم برای او ارزش و اعتبار قائل شده و سخن و داوری او را می پذیرند و البته انصاف در حق دشمن سخت تر است. امیرمومنان علی (علیه السلام) می فرماید: گشاده رویی و ...

مردم، برادران حاکم هستند!!

مردم، برادران حاکم هستند!!
حاکم، باید بداند که همان طور که باید نزد خداوند معذور باشد، نزد مردم نیز عذرواضح داشته باشد و باید حسن ظن و مهربانى مردم جلب کند، چه از راه احسان به ایشان و کم کردن بار زحماتشان و چه از طریق این که آنان را به آنچه تکلیفى در مقابل آن ندارند، مجبور ...