بسم الله الرحمن الرحیم
انواع پیمان گرفتن خداوند از بندگان
عهدهایی که خداوند با بندگانش مطرح کرده است:
گاهی به صورت کلی در آیات قرآن بیان شده است. مانند آیۀ 40 سوره بقره: ﴿أَوْفُوا بِعَهْدي أُوفِ بِعَهْدِكُم﴾[1]، به پيمانم [كه سفارش به عبادت ...
بسم الله الرحمن الرحیم
پیمان گرفتن خداوند از بندگان
اضافه شدن کلمۀ «عهد» به کلمۀ «الله» در آیۀ شریفه مورد بحث - ﴿الَّذينَ يَنْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ﴾ - نشان از عظمت و ارزش این پیمان است. همچنین قبح و گناه نقض این عهد، متناسب با ...
بسم الله الرحمن الرحیم
حقایق نامحدود در آیات قرآن
طبق فرمایشات پیامبر اکرم (ص) و ائمه طاهرین:، قرآن مجید دارای معانی و حقایق گستردهای است. به عبارت دیگر قرآن مجید مانند دریای بیساحل و عمیقی است که مطالب عظیمی را میتوان از آن برداشت کرد. علاوه ...
بسم الله الرحمن الرحیم
عامل اصلی شقاوت و سعادت انسان
همانطور که در مباحث قبل بهطور کامل توضیح داده شد، خداوند در وجود انسان نعمتها و سرمایههایی قرار داده است که زمینه برای شناخت حضرت حق هستند. به عبارت دیگر این سرمایهها موجب شناخت حق و ...
بسم الله الرحمن الرحیم
صدور خیر محض از خداوند
با بررسی آیات قرآن و مشاهدۀ عالم خلقت و نیز تحقیقات علمی دانشمندان علم جهانشناسی، به این حقیقت دست مییابیم که از خداوند فقط خیر صادر میشود. خداوند این مطلب را در سوره آلعمران بیان میکند: ...
بسم الله الرحمن الرحیم
مطلب دیگری که در ضمن آیۀ ﴿ يُضِلُّ بِهِ كَثِيرًا وَيَهْدِي بِهِ كَثِيرًا﴾ میتوان به آن پرداخت، در چند بخش بیان میشود:
بخش اول: نعمتهای باطنی
خداوند متعال سه نعمت باطنی به انسان عنایت کرده است. یکی از این نعمتها ...
بسم الله الرحمن الرحیم
ردّ جبر و تفویض در کلام حضرت امیرالمؤمنین (ع)
یکی دیگر از روایاتی که در ردّ جبر و تفویض به آن استناد میکنیم، سخنی از امیرالمؤمنین (ع) است. همان طور که بدیهی است، حضرت امیرالمؤمنین (ع) باب علم پیغمبر (ص) و خزینۀ دانش خداوند و ...
بسم الله الرحمن الرحیم
آثار دو برداشت نادرست از قرآن کریم
یکی از خیانتهایی که به قرآن مجید شده است، تحمیل عقاید جبریون به برخی از آیات آن است. این گروه عقاید خود را با آیاتی پیرامون موضوعات هدایت و ضلالت توجیه میکردند. این خیانت از شروع ...
بسم الله الرحمن الرحیم
شناخت افراد بیدین در آموزههای الهی
افراد بیدین در معارف الهی قرآن و روایات به دو دسته تقسیم شدهاند:
گروه اول: افرادی هستند که اگر مسائل و معارف الهی برای آنها بیان شود، قبول میکنند. این افراد، غافل و بیخبر از ...
بسم الله الرحمن الرحیم
دو نظریه در تفسیر آیۀ ﴿يُضِلُّ بِهِ كَثِيرًا وَيَهْدِي بِهِ كَثِيرًا ﴾
در تفسیر ﴿يُضِلُّ بِهِ كَثِيرًا وَيَهْدِي بِهِ كَثِيرًا﴾ مفسرین بزرگ شیعه و اهل سنت[1] دو نظر دارند که هیچ یک از این دو نظر منتهی به جبر نمیشود. ...
بسم الله الرحمن الرحیم
دو نکتۀ مهم پیرامون تفسیر قرآن
نکته اول: اکتفا نکردن به تفاسیر موجود
برای فهم قرآن به تفاسیر موجود – تفاسیر شیعه و سنی - نباید اکتفا کرد زیرا از آن جایی که اهل سنت از نعمت ولایت اهلبیت: بیبهره بودهاند، توان پرداختن به ...
محرومیت فاسق از هدایت پروردگار
بسمالله الرحمن الرحیم
﴿مَا یضِلُّ بِهِ إِلَّا الْفَاسِقِینَ﴾[1]
ضلالت دو معنا دارد: یک معنای آن، ذلت و خواری است ﴿لَهُمْ خِزْی فِی الدُّنْیا وَ لَهُمْ فِی الْآخِرَةِ﴾[2]؛ و معنای دیگر آن، محرومیت از هدایت است. ...
بسم الله الرحمن الرحیم
چند نکتۀ مهم
نکته اول:
اثبات عدم لغو بودن ثمیلات قرآن
﴿إِنَّ اللَّهَ لَا يَسْتَحْيِي أَنْ يَضْرِبَ مَثَلًا مَا بَعُوضَةً فَمَا فَوْقَهَا﴾
خداوند می فرماید: از تمثیل زدن به پشه یا به کوچک تر از آن، باکی ندارم. ﴿لَا ...
بسم الله الرحمن الرحیم
جایگاه توحید و ارتباط آن با تمثیل پشه
مسئلۀ ﴿أَنَّهُ الْحَقُّ﴾ که در آیۀ بیست و ششم سورۀ مبارکۀ بقره مطرح شده است، مسئله ای ریشه ای و اصیل است. ضمیر «أَنَّهُ» به تمثیل بازمی گردد، «أَنْ يَضْرِبَ مَثَلًا مَا بَعُوضَةً ...
بسم الله الرحمن الرحیم
سه مطلب ضروری در فهم تمثیل های قرآن
توجه به سه مطلب در ضمن تمامی تمثیل ها و مطالبی که پروردگار عالم در قرآن مجید در مورد حیوانات، اعم از پرندگان و حشرات به کار برده، ضروری است. زیرا مقصود این است که با استفاده از سلسله ای ...
2 مهر 93، 28 ذیقعده.
بسم الله الرحمن الرحیم
پیش درآمدی بر تفسیر قرآن
قبل از پرداختن به ادامة بحث دربارهی آیة شریفه بیست و ششم، باید در رابطه با تفسیر و توضیح قرآن کریم به مسائلی توجه کرد که تا حدودی کلید فهم آیات کتاب خداست. این برداشت که مفسرین در ...